Sunday 20 July 2008

REVOLUSIKAN SISTEM PENDIDIKAN KEBANGSAAN

Setelah menjajah hampir dua abad, kuasa kolonial Inggeris bukan sahaja mewariskan kepada kita sistem berpolitik dan pentadbiran negara, tetapi juga mewariskan kepada kita sistem pendidikanmereka. Setelah 50 tahun merdeka, tidak banyak perubahan yang dilakukan di dalam sistem pendidikan kita kecuali menokok tambah sistem pendidikan yang diperkenalkan oleh British sejak tahun 1819. Antaranya, membina falsafah pendidikan negara yang dikatakan beracuankan Malaysia melalui pengenalan KBSR dan KBSM pada tahun 1980an. Manakala sebahagian besar sistem pendidikan (dasar pendidikan, struktur organisasi dan aktiviti institusi) masih lagi mengekalkan warisan pendidikan kolonial. Mungkin ada yang tidak bersetuju khususnya di kalangan pegawai Kementerian Pelajaran, tetapi jika diteliti, hakikat ini tidak dapat dinafikan. Antara yang ketara, kita masih mengekalkan sistem pendidikan vernakular berasaskan etnik, mengagungkan bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu, memisahkan pendidikan Islam daripada pendidikan ilmu sosial dan teknikal. Pengenalan PIPP walaupun dilihat seperti cuba melengkapi kelemahan ini, perlaksanaanya masih belum membuktikan apa-apa kejayaan setakat ini.

Soalnya, apakah mewarisi sistem kolonial itu menjadi satu kesalahan? Adakah kalau kita belum mempunyai sistem pendidikan beridentiti Malaysia itu satu kekurangan? Atau tidak bermutukah pendidikan kita jika tidak menggunakan model pendidikan kolonial British. Persoalan ini sebenarnya sukar dijelaskan secara langsung tetapi perlu difahami terlebih dahulu latarbelakangnya. Sebagai contoh, sistem pendidikan vernakular misalnya walaupun sering dikatakan menjadi duri dalam daging untuk membina perpaduan telah berevolusi selama lebih seratus lima puluh tahun dan tidak boleh diketepikan begitu sahaja dan sudah menjadi salah satu tradisi di negara kita. Lihat misalnya jadual 1 hingga 3 berkaiatn sekolah mengikut etnik di Malaysia pada tahun 1996-2006.

Jadual 1: Perbandingan Bilangan Sekolah Rendah Kerajaan dan Bantuan Kerajaan Mengikut Jenis bagi tahun 1996 dan 2006

Jumlah

Kebangsaan

SRJK (Cina)

SRJK (Tamil)

1996

7030

5,211

1,287

532

2006

7588

5,777

1,288

523

Sumber: Perangkaan Pendidikan Malaysia : 1996 dan 2006, Kementerian Pelajaran

Malaysia.

Jadual 2: Perbandingan Jumlah Bilik Darjah Mengikut Jenis Sekolah Rendah Kerajaan dan Bantuan Kerajaan bagi tahun 1996 dan 2006

Jumlah

Kebangsaan

SRJK (Cina)

SRJK (Tamil)

1996

86,293

65,341

16,804

4,148

2006

103,421

80,007

18,981

4,433

Sumber: Perangkaan Pendidikan Malaysia : 1996 dan 2006, Kementerian

Pelajaran Malaysia.

Jadual 3: Perbandingan Jumlah Pelajar Mengikut Jenis Sekolah Rendah

Kerajaan dan Bantuan Kerajaan bagi tahun 1996 dan 2006

Jumlah

Kebangsaan

SRJK (Cina)

SRJK (Tamil)

1996

2,844,666

2,152,912

592,243

99,511

2006

3,136,641

2,394,813

638,136

101,882

Sumber: Perangkaan Pendidikan Malaysia : 1996 dan 2006, Kementerian

Pelajaran Malaysia.

Setelah lima puluh tahun merdeka, sistem pendidikan masih mempunyai beberapa kekurangan yang sangat perlu kita selesaikan. Setelah mengumpul dan meneliti beberapa dokumen penyelidikan serta kertas perbincangan akademik berkaitan pendidikan kebangsaan, penulis dapat menyenaraikan lima isu utama pendidikan yang perlu direvolusikan oleh pemimpin di peringkat Kementerian Pelajaran. Pertamanya, Kementerian Pelajaran perlu meneliti semula secara menyeluruh kandungan kurikulum yang semakin tidak relevan di sekolah. Bayangkan, mengapa di dalam suasana pelajar sudah boleh mengakses kepada maklumat melalui internet, kandungan kurikulum sejarah khususnya zaman kerajaan pra sejarah masih dimasukkan dengan begitu mendalam di dalam buku teks sejarah. Pada masa yang sama, sejarah tahun 1970an dan 1980an sangat kurang disentuh di dalam kurikulum sejarah. Malah subjek sejarah juga sepatutnya disepadukan dengan kemahiran pembelajaran multibudaya sesuai dengan kehidupan masyarakat plural di Malaysia. Lihat misalnya Jadual 1: Agihan Populasi Berdasarkan Kumpulan Etnik di Malaysia pada tahun 2007.

Kumpulan Etnik

Jumlah

Peratus

Jumlah

27,173,600

100.00%

Warganegara Malaysia

25,265,800

92.97%

Melayu

13,773,100

50.68%

Bumiputera bukan Melayu

2,994,900

11.02%

Cina

6,287,900

23.13%

India

1,883,900

6.93%

Lain-lain

326,000

1.20%

Bukan Warganegara

1,907,800

7.00%

Sumber: Buletin Statistik Sosial, Malaysia 2007, Jabatan Statistik.

Sejarah tidak hanya dipelajari kerana kandungan sejarahnya sahaja tetapi juga dipelajari untuk tujuan memahami kumpulan etnik serta kumpulan agama yang lain agar hubungan etnik di kalangan rakyat akan sentiasa terjalin dengan harmoni.

Keduanya, kita juga menghadapi krisis pembangunan pendidikan bahasa. Walaupun program pemerkasaan Bahasa Inggeris telah dilaksanakan di peringkat sekolah rendah dan hanya pada akhir tahun ini saja keputusan akan diketahui samada projek ini akan diteruskan atau tidak, tetapi jelas sekali di peringkat masyarakat massa, para guru, penyelidik, ibubapa serta pelajar merasakan perlaksanaan Bahasa Inggeris melalui subjek matematik dan sains bukanlah suatu keputusan yang bijak. Selain jurang antara pelajar di bandar dan luar bandar menjadi semakin melebar dari segi pencapaian, jurang pencapaian juga semakin ketara di kalangan pelajar melayu dan bukan melayu. Malah pelajar melayu khususnya, minat terhadap matapelajaran sains dan matematik juga dikatakan menurun selepas dasar ini diperkenalkan sejak lima tahun lepas. Pada masa yang sama, kita juga mengalami krisis kemerosotan keupayaan Bahasa Malaysia dikalangan para pelajar melayu dan bukan melayu. Sebagai bahasa perpaduan dan juga bahasa komukasi, jelas sekali bahawa Bahasa Malaysia semakin hilang sengatnya. Kalangan remaja melayu khususnya di bandar, mereka sudah mulai kurang bertutur Bahasa Malaysia kerana cara hidup yang lebih mengutamakan bahasa Inggeris. Manakala dikalangan remaja bukan melayu, Bahasa Malaysia hanya digunakan semasa matapelajaran itu diajarkan di dalam bilik darjah. Mereka lebih cenderung untuk mengunakan bahasa ibunda atau bahasa Inggeris di dalam kehidupan harian. Malah pelajar juga dikatakan seringkali gemar menggunakan bahasa Malaysia ‘rojak’ dan tidak berkemahiran menggunakan bahasa Malaysia yang standard di dalam perucapan mereka. Apakah kita rasa selesa dan tidak kisah dengan keadaan seperti ini berlaku kepada remaja kita? Maka itu, pihak kementerian perlu meneliti semula keupayaan serta meningkatkan kapasiti ruang untuk penggunaan Bahasa Malaysia bukan sahaja di dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia tetapi dilaksanakan merentasi kurikulum yang lain. Selain itu, pendidikan menggunakan Bahasa Malaysia dengan betul dan sistematik juga perlu dikemaskan kembali.

Ketiganya, keperluan rasa keinsafan dan keinginan bersungguh-sungguh khususnya di kalangan para pegawai tertinggi Kementerian Pelajaran untuk meningkatkan pembangunan pendidikan di kalangan pelajar di pendalaman, luar bandar serta setinggan di bandar. Peruntukan khas juga sememangnya diperlukan untuk membantu kumpulan ini secara berterusan. Kumpulan ini sebenarnya memerlukan lebih daripada apa yang ada sekarang. Di atas dasar pendidikan untuk semua serta pendemokrasian pendidikan, kumpulan yang kurang bernasih baik kerana kemiskinan ibubapa perlu dibantu sehingga mereka dapat keluar daripada lingkungan kedaifan untuk mendapat pendidikan. Perlunya satu dasar dan strategi yang besar untuk menyelesaikan isu ini di pihak Kementerian Pelajaran. Sehingga kini, tiada satupun strategi yang dapat dinobatkan sebagai berjaya meningkatkan peluang pendidikan bagi mereka yang tinggal di pendalaman khususnya Sabah, Sarawak serta Kelantan. Begitu juga dengan kumpulan pelajar di luar bandar yang hidup serba kekurangan dan juga anak-anak di kawasan setinggan yang tertekan untuk mendapat pendidikan yang sempurna dan berkualiti.

Isu ke empat ialah penekanan yang keterlaluan terhadap sains dan teknologi tidak akan melahirkan keseimbangan individu seperti yang diharapkan di dalam falsafah pendidikan negara. Penekanan juga harus diberikan kepada pembangunan estetika dan seni budaya kepada para pelajar. Ilmu muzik, tarian, seni tampak dan seni halus perlu digabungkan di dalam kurikulum sekolah agar para pelajar memiliki jiwa yang halus serta menghargai kehidupan dan budaya. Malangnya oleh kerana kesibukan pihak sekolah mengajar sains dan teknologi akhirnya menghasilkan insan yang bukan sahaja tidak mempunyai minat di dalam menghargai seni dan budaya tetapi juga menipiskan jatidiri serta identiti bangsa. Pihak kementerian perlulah menyusun semula kurikulum agar lebih holistik dan menimbangkan pembangunnan pelajar secara menyeluruh dan seimbang.

Akhir sekali, kita perlukan revolusi pendidikan yang besar jika ingin melihat Islam sebagai agama yang memandu kehidupan anak-anak kita apabila mereka dewasa nanti. Kolonialisme telah berjaya memecah-mecahkan kehidupan orang melayu kepada segmen-segmen yang kecil dan dilihat berasingan antara satu sama lain. Orang Melayu pada akhirnya dibentuk untuk mengamalkan sistem pendidikan ala barat tetapi kemudiannya kembali kepada Islam apabila tiba waktu untuk beribadat. Kejayaan kolonialism telah menyebabkan kita memisahkan pendidikan Islam daripada pendidikan arus perdana di negara kita. Peranan pendidikan agama telah dikesampingkan dan diserahkan kepada pihak swasta atau orang perseorangan untuk mengajarkan pendidikan Islam kepada anak-anak melalui sekolah agama swasta atau belajar agama d rumah-rumah guru agama. Kecuali di negeri Johor yang berjaya menguruskan sistem pendidikan agama, di negeri lain termasuk di Kelantan dan Kedah yang terkenal dengan sistem pendidikan pondok pada suatu masa lalu, kini pendidikan agama diletakkan di dalam kelas yang lebih rendah daripada pendidikan arus perdana. Manakala di sekolah masa yang diperuntukan untuk pendidikan agama sekitar empat hingga enam jam seminggu adalah terlalu kecil dan tidak memadai. Maka pendekatan yang lebih radikal, drastik dan berani perlu dilaksanakan supaya pendidikan Islam ditadbir urus secara menyeluruh dan menjadi teras kepada sistem pendidikan arus perana oleh pihak Kementerian Pelajaran.

Walaupun isu-isu di atas sentiasa dibualkan di kalangan rakyat, sejauh manakah tindakan telah diambil di dalam menangani isu ini. Tindakan secara sekali sekala atau ad hoc bukan sahaja akan menemui kegagalan tetapi juga seringkali menimbulkan keraguan di pihak ibu bapa. Itulah sebabnya perlaksanaan KBKK, pendidikan nilai dan kewarganegaraan serta perlaksanaan Bahasa Inggeris di dalam matematik dan sains sering ditempelak, tidak lain dan tidak bukan kerana sifatnya yang ad hoc dan tidak dirancang secara teliti dan berhati-hati.

Walaupun pihak Kementerian Pelajaran telah berjaya meningkatkan keupayaan pengurusan pendidikan, latihan guru serta lain lain hal yang berkaitan dengan pendidikan tetapi sehingga kini perbincangan masyarakat massa menunjukkan lima isu di atas sudah sampai ke tahap yang perlukan pengubahsuaian atau lebih baik merevolusikan sistem pendidikan untuk kebaikan anak-anak cucu pada masa depan.

1 comment:

cahyimhaberer said...

Las Vegas Casino & Hotel | MapyRO
The Casino & 경상북도 출장마사지 Hotel has 2,716 rooms and suites, 제주 출장샵 including more than 40 table games, a 광주광역 출장마사지 full-service 충주 출장안마 spa, 강릉 출장안마 a seasonal Olympic-sized salon, and a full-service